TOP
dió agy

Hogyan öregedjünk lassabban?

Évek óta foglalkoztat az öregedés kérdés, hogyan tudom minél tovább megtartani az agyi frissességemet, kapacitásomat.
Számomra soha nem volt kérdés, hogy ez egy feladat, és ezért tenni lehet és tenni kell napi szinten. 

Két éve történt, emlékszem, nem értettem, hogy mi történik velem, rögtön pánikba is estem, hogy korai demenciám van, vagy itt az Alzheimer. Ijesztő volt, hogy bizonyos szavakat nem tudtam megformálni vagy hogy nem volt meg a jelentésük. Ami először viccesnek tűnt, hogy tényleg nem emlékszem, hogy miért vagyok itt a konyhában, amikor a nappaliból elindultam, akkor még tudtam, a sokadik alkalommal már inkább félelmetes volt. Vagy amikor meg voltam győződve, hogy a pénztárcát betettem a táskába, és mégsem. És nem egyszer. Nem lehet, hogy elkezdtem leépülni, még csak 44 éves vagyok, gondoltam.

Mint megtudtam, még nem indultam el a demencia felé, viszont az öregedés és a menopauza hatással van az agyam működésére. Sok szempontból állítólag még jobban is működik, a kutatások ugyanis azt mondják, hogy az idősebb emberek jobb ítélőképességgel rendelkeznek, jobban tudnak ésszerű döntéseket hozni, és jobban képesek figyelmen kívül hagyni a negativitást, mint a fiatalabbak. 

Persze, ahogy öregszünk el kell fogadni azt is, hogy az új információk befogadásához nélkülözhetetlen emlékező- és koncentrálóképesség, valamint a szellemi rugalmasság veszít erejéből, és számottevően csökken a gondolkodás sebessége is. 

Az agy edzése

Ahogy a testünk, úgy az agyunk is igénybe van véve, így az idő múlásával kognitív képességeink is spontán romlanak. Az alapvető kognitív képességek a figyelem, az érzékelés, az észlelés, az emlékezet, és a gondolkodás, melyek egymással párhuzamosan, egymásra hatva, de nem egyenlő ütemben fejlődnek. Kognitív képességeink kihatnak mindenre amit csinálunk, sikeresek leszünk a munkánkban, elérjük-e céljainkat, minden azon múlik, hogy szellemi kapacitásunk milyen formában van.

Szerintem persze kell egy nagy adag szerencse is, vagy ha jobban tetszik az univerzum segítsége is néha napján. 

A jó hír az, hogy úgy, ahogy a testünk esetében is sokat tudunk tenni azért, hogy ez a romlási folyamat lelassuljon, az agyunk “edzésben tartásával” mentális területen is figyelemre méltó eredményeket lehet elérni.

Mikor vagyunk a topon?

Körülbelül 28-30 éves korunkban vagyunk mentális képességeink csúcsán, ez után a képességek lefelé ívelő tendenciát mutatnak. Az agy hanyatlása attól is függ, hogy honnan indulunk: minél magasabb szintről indul valaki, annál tovább képes megőrizni a szellemi fittségét. 

Miért nehezebb idős korban tanulni?

Az öregedés következtében a tanulási (kognitív) funkciók egy része elvész, és a rövidtávú memóriánk az évek során fokozatosan romlik, ezért nehezebb tanulni, mert a rövidtávú memória felelős azért, hogy az új információkat felfogjuk, elraktározzuk és szükség esetén minél gyorsabban előhívjuk. A változás függ az életmódtól is, és attól is milyen munkát végzünk.

Igen, ahogy öregszünk, egyre kisebb lesz az agyunk

Az agy térfogata és súlya az életkor előrehaladtával csökken, 40 év után évtizedenként körülbelül 5% -kal, a tényleges csökkenés mértéke pedig valószínűleg növekszik az életkorral, különösen 70 év felett. 

Hogyan lehet edzeni az agyat? 

“Az agyunk sokkal rugalmasabb, mint az izmaink!”, mondta Reuven Feuerstein, a világhírű kognitív pszichológus professzor. 

Dr. Bohács Krisztina, a GEM Tanulási Központ vezetője, intelligenciakutató Feuerstein professzor mellett tanult Izraelben, vele beszélgetve kaptam néhány ötletet, hogyan lehet az agyat karban tartani. Feuerstein amúgy Jean Piaget, a világhírű gyerekpszichológus tanítványa volt.

A bejegyzés eredetileg a 40felett.hvgblog.hu oldalán jelent meg, a teljes cikk ott olvasható.

0

Post a Comment