TOP
fényvédelem

FÉNYVÉDELEM MOST AVAGY A FELELŐTLEN NAPOZÁS IDEJE LEJÁRT

20180818_165924-animation.gif

Nincs mit szépíteni, mostanáig egyáltalán nem érdekelt a megfelelő fényvédelem. 
Bevallom, három éve még szoláriumban is megfordultam párszor, és tavaly nyáron napolajat használtam a tengerparton. Fogalmam sem volt róla, hogy mekkora károkat okozok a bőrömnek.

Ma már tudom, hogy a felelőtlen napozás ideje lejárt, a napsugárzással ugyanis két probléma van:
öregíti a bőrt és bőrrákot okozhat.

A bőröregedés 80%-ért a napsugarak tehetők felelőssé. 
A legjobb öregedéslassító készítmény maga a fényvédő!

A lehangoló tény: egészséges barnaság vagy biztonságos barnulás nem létezik.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) az UV-sugárzást – akár természetes, akár mesterséges forrásból származik – rákkeltőnek minősítette.

Nincs mese, ennek tudatában kell a napozáshoz állnunk a továbbiakban, és mivel a napkár jelenetőse része amúgy életünk első 20 évében történik meg, így mostanra valószínűleg jó pár leégésen vagyunk túl, amin már nem lehet segíteni. Szintén rossz hír, hogy a bőr nem felejt. 

Ebben a posztban pedig szakértőktől gyűjtöttem össze információkat, alul megtaláljátok a forrásokat.

Mi az az UV?
Az ultraviola (UV) sugárzás a látható fénynél rövidebb, de a röntgensugárzásnál hosszabb hullámhosszúságú elektromágneses sugárzás. Az UV-sugárzásnak való túlzott kitettség égést, a bőr gyorsabb öregedését, és bizonyos esetekben bőrrákot is okozhat.

UVA (hullámhossz: 320-400 nanométer) – a látható hullámhossz tartományhoz közel eső UV sugárzás, főképp a leégésben és bőr korai öregedésében játszik szerepet.

UVB (290-320 nm) – rövidebb hullámhosszú, aktívabb tartomány, mely a bőr hólyagos leégéséért felel, emellett a bőr korai öregedésének, a bőrrák kialakulásának az esélyét növeli. 11.00-16.00 között a legintenzívebb, a felhőkön áthatol az üvegen azonban nem.

UVC (100-290 nm) – ember számára erősen káros tartomány, de szerencsére az ózonréteg kiszűri.

Mit jelent az SPF szám?
Az SPF-érték ( SPF=Sun Protection Factor) mutatja meg hogy az adott fényvédő az UVB-sugarak hány százalékát szűri ki:

SPF 5: 80%-át szűri ki
SPF 15: 93,3%-át szűri ki
SPF 30: 96,6%-át szűri ki
SPF 50: 98%-át szűri ki

Tehát egy 30 faktoros fényvédővel, megfelelő használat esetén már elég nagy biztonságban lehet az ember. 

Mi a helyzet a szoláriummal?
Néhány szoláriumlánc azt állítja, hogy a nyaralás előtti barnulás kifejezetten egészséges, mert védelmet nyújt a leégés ellen a tengerparton. “A szolárium tulajdonképen pénzért vett daganat.” – mondja Dr. Kuroli Enikő, a Semmelweis Egyetem Bőr-, Nemikórtani és Bőronkológiai Klinika patológus és bőrgyógyász szakorvosa, aki szerint kifejezetten ártunk magunknak a szoláriumozással és a túl sok napozással.

Ahogy írtam feljebb, 3 évvel ezelőtt még én is jártam szoláriumba, hirtelen felindulásból vettem egy bérletet, amikor új életet kezdtem a 13. kerületben. (Ami tartott 3 hónapig és aztán ismét új életet kezdtem Toszkánában.)
Tehát D-vitamin kizárólag az UVB sugárzás hatására termelődik. Ez a komponens a szoláriumokban a jelenlegi szabványok szerint nem haladhatja meg a 0,15W/m2-t, vagyis egy szoláriumban az UVB sugár komponens kevesebb mint 3%, míg az UVA 97-99%. Tehát, ha a szoláriumok azt mondják, hogy a szolárium jó a D-vitamin termelésre, akkor vagy nem tartják magukat az előírásokhoz, vagy nem mondanak igazat. Ne dőljünk be az olyan marketing szlogeneknek, amelyek biztonságos barnulást ígérnek.

2014-ben Brazília után Ausztrália lett a második ország, ahol a szoláriumokat betiltották. 

Tehát a szoláriumot el kell felejteni.
Az meg egészen kínos, hogy nálunk még mindig vannak olyan celebrityk, akik szolárium reklámoznak, elképesztő felelőtlenség. 

Mi a barnulás?
Maga a barnulás abból áll, hogy a a bőrünk legalsó hámrétegében a melanociták festékanyagot, melanint termelnek, hogy védekezzenek a sugárzás ellen. A melanin UV-sugárzás hatására oxidálódik és besötétedik, így javul az UV-elnyelő képessége – ezzel védi a bőr többi sejtjét a sugárzástól. Ebből ered tehát, hogy a barnulás tulajdonképpen bőrkárosodást jelent. A barna szín azt jelenti, hogy a bőr védekezett az őt ért káros sugarak ellen. 

Mikor napozzunk?
11 előtt és 15 óra után napozzunk.
Én személy szerint sosem napozom direkt napsütésben, kizárólag árnyékban vagyok hajlandó heverészni. 

Mennyi időt tölthetünk a napon leégés nélkül?
A bőr saját védelmi rendszerének köszönhetően felnőttként (bőrtípustól és UV-sugárzás mértéktől függően) átlagosan 15-20 percet tölthetünk el a napon anélkül, hogy leégnénk. 

Napozás előtt mennyi idővel előtte kenjük be magunkat?
A fényvédő krém mindig az utolsó, amit felkenünk az arcra. 
Javasolt 15-30 perccel előbb feltenni a krémet, idő kell a beszívódáshoz, mielőtt napra megyünk.

Mekkora mennyiséget kell felkenni?
– arcra és nyakra egy teáskanálnyit
– mellkas 2 teáskanál
– hát 2 teáskanál
– karonként 1 teáskanál
– lábanként 2/3 teáskanál (persze, attól is függ milyen magasak vagyunk)

Milyen gyakran kell újrakenni?
Másfél – 2 órás időközönként kell újrakenni, többször, ha közben vízben is voltunk. De persze ha egy viszonylag sötétebb irodában vagyunk egész nap (és még van szűrő is az ablakon) nem a tengerparton, megint más a helyzet, akkor még a reggel felkent krém elég lehet délutánig is.
Tengerparton a sziklák, a homokszemcsék, a víz, a bőrünkre rakódott sókristályok felerősítik a napsugárzás erejét, ezért ha nem vigyázunk, fényvédelem nélkül még a napernyő alatt is leéghetünk.

Sminkben nem napozunk
Ezt gondolom mindenki tudja, de azért ne maradjon ki.

Mikor kell krémezni?
A rossz hír, hogy gyakorlatilag majdnem mindig.
Télen-nyáron, napon avagy árnyékban, bent és kint, a sugarak átjönnek a felhőn, ablakon is. 

Meddig lehet használni egy krémet?
Évente érdemes újat venni, ugyanis ezek is ugyanúgy lejárnak, a meleg és az oxigén hatására a naptej elveszíti hatékonyságát, zsírtartalma megavasodik, és gombák kezdenek szaporodni benne. 
Vannak termékek, ahol feltüntetik a lejárat időt, például, ha olyat látunk, hogy 6M, az azt jelenti, hogy 6 hónapig jó, utána kuka. Persze érdemes emlékezni arra is, hogy mikor vásároltuk a terméket. 

Tényleg védenek a krémek?
Ausztráliában végeztek egy nagyon érdekes kísérletet, amiben 1600 ember négy és fél éven keresztül, minden nap fényvédő krémet használt. A kontroll csoporthoz képest 40%-al csökkent a bőrrák és a melanoma kialakulása, ami nagyon komoly eredmény. Tehát, ma már bizonyosan kijelenthetjük, hogy a fényvédő krémek (megfelelő és rendszeres) használata véd a bőrrák kialakulásától. (Forrás)

Melyik a jó naptej?
Sokan azt hiszik, hogy magasabb SPF számú naptej egyben a legjobb minőségű is, vagy hogy ha 50+ -os naptejet veszünk, az jobban véd a leégéstől. Nos, a 15 SPF faktoros naptej már 93%-os UVB fényvédelemmel rendelkezik, míg a 40-es 97%-os védelmet nyújt, viszont fokozódhat a hatóanyagokkal szembeni bőrérzékenység vagy allergia alakulhat ki. Az 50-es szám félrevezető lehet, azt sugallja, hogy használatával megnyújthatjuk a napon töltött időt. A bőrgyógyászok javaslata a min. 30-as.

Fizikai és kémiai fényvédők
A fényvédőknek két alapvető csoportja van:

Fizikai fényvédők
, melyek visszaverik a napsugarakat a bőrünkről. A leggyakoribb fizikai fényvédők a titanium dioxid és a cink oxid, amelyek lényegében nem szívódnak be a bőrbe, hanem a bőr felszínén maradva verik vissza/szórják szét a napsugarakat. A fizikai fényvédők az UVA és az UVB sugarak ellen is védenek, hátrányuk viszont, hogy  fehér réteget hagynak az arcon. 

Kémiai fényvédők, melyek elnyelik az UV sugarakat.  A kémiai fényvédők általában beszívódnak a bőrbe, esetleg a véráramba is, ezért kis gyerekeknek nem ajánlottak. A kémiai fényvédők egy része az UV sugarak hatására lebomlik.

Tehát míg a fizikai könnyen lejön, a kémiai meg lebomlik, ezért is szükséges 2 óránként kenni. 

Összetevők
Cink, avobenzon, titánium-oxid, Mexoryl, ezeket keressük a naptejen, ezektől nem kell tartanunk.

Ajakvédelem
Ez eddig nálam teljesen kimaradt, de idén már fényvédős ajakbalzsamot is használok.

Ruha, napszemüveg, kalap
Már tavaly rászoktattam magam a kalapra, széleskarimájút érdemes hordani, hogy ne lógjon ki semmi.
Napszemüveg az alap, érdemes beruházni egy jóra, ugyanis a túlzott napfény a szemnek sem tesz jót.
Saját tapasztalat: szemüveg nélkül hajókázás Görögországban, tükröződő vízbe bámulás, majd olyan szemfájdalom, hogy se becsukva, se kinyitva nem bírtam, sötét szobában fekvés volt az egyedüli megoldás, nem kívánom senkinek ezt a jellegű fájdalmat.
Én nyáron könnyű, hosszú, lenge ruhákban járok, sajnos ujjas vagy hosszú ujjút nem bírok elviselni, így kenem a karjaimat és a kezemet folyton.

Mi a helyzet a D-vitamin bevitellel?
“D-vitamin raktáraink feltöltéséhez nincs szükség a teljes test napoztatására, egyes ajánlások szerint elég lenne az arc, a kézhát és az alkar napi 10 perces napoztatása. Az pedig, hogy a szolárium elősegítené a D-vitamin-termelést, tévhit, hiszen fénye nem UVB, hanem UVA sugarakból áll, ily módon a szoláriumtól csontjaink sem tudnak megerősödni. A szakember szerint D-vitamin-szükségletünket fedezzük inkább táplálékkal. A D-vitamin előanyaga többek között a tojásban, a májban, a halolajban, a tengeri halakban (például a tonhalban, lazacban, makrélában) fordul elő, és akad már D-vitaminnal dúsított élelmiszer (joghurt, kenyér) itthon is. – mondja dr. Oláh Judit, bőrgyógyász, a Magyar Dermatológiai Társaság Onkodermatológiai Szekciójának elnöke.

Ne hibázzunk!

1. A legtöbben kevés krémet kenünk magunkra, ne spóroljunk! Ha hazahozod magaddal a krémes flakont az 1 hetes nyaralásból, nagy valószínűséggel keveset kentél magadra.

2. Vegyünk minden évben újat, ne használjuk a tavalyit!

3. Mindig rázzuk fel a terméket!

Milyen krémet kenjünk magunkra?
Arra bíztatok mindenkit, hogy kísérletezzen, kérjen mintákat, ahol lehet, hiszen felesleges megvenni mondjuk egy drága krémet, amiről később kiderül, hogy nem válik be.

A számodra tökéletes fényvédő megtalálása egy életforma, olvastam valahol egyszer tavaly, fel is nevettem, de azóta már én is így érzem. 

Én most főleg Vichy termékeket használok, abban a szerencsés helyzetben vagyok ugyanis, hogy a menopauzás együttműködésünk kapcsán kaptam tőlük ajándékba fényvédő termékeket kipróbálásra.  El sem hiszem, hogy tudatosan fényvédőzöm, 45 éves koromra ide is eljutottam. 

incollage_20190806_110934409.jpg

Menjünk sorban!

Amikor a tengerparton vagyok,  a bal oldalon található krémmel kenem az arcomat, ez igazi nagyágyú, ha lehet így fogalmazni, ugyanis az UV-szűrők (beleértve a hosszú hullámú UVA-t) + aktív összetevők legerősebb kombinációja. Jól beszívja a bőröm, de figyelni kell a felvitt mennyiségre, hogy ne legyen túl sok, én nem vagyok ragacsos utána, és túl fényes sem, bár ez egyáltalán nem zavarna. 
Vichy Ideal Soleil Anti-Age öregedésgátló napvédő krém SPF50+

Középen, Vichy Ideal Soleil Frissítő napvédő permet SPF 50, kicsi és praktikus, spray kiszerelésű, ha nem a tengerparton vagyok, akkor ezt használom napközben az arcomra és a karomra, vagy ami éppen kilóg a ruhából. Én mondjuk ritkán sminkelek nyáron, de állítólag sminkre is jó. Egy jó tanács: ne vegyünk levegőt éppen, amikor az arcunkra fújjuk. 

Jobb oldalon, egy ultra nagy, 300 ml kiszerelésű naptej, mondhatni családi, ezt használom testre, bár lehet arcra is. Amellett, hogy magas védelmet nyújt az UVA/UVB sugarak ellen, óvja a bőrt a tengeri só és a szél kiszárító hatása ellen, homoklepergető hatással is bír, hialuronsavval hidratálja a bőrt és vízálló. Ja, és természetesen Vichy termálvíz is van benne. 

Mindhárom terméket kaptam a Vichytől.

Beruháztam még egy Vichy napvédő stiftre érzékeny területre, a számat “rúzsozom” vele, elég drága volt (13 euro?), de nagyon elégedett vagyok vele, valahogy krémezni nem szeretem a számat, és amúgy is teljesen elhanyagoltam eddigi életemben.

FONTOS!
Kizárólag olyan termékekről írok, amelyeket kipróbáltam, tetszenek, beváltak.
Akkor is ha reklám, olyan nem reklámoznék, ami nem vált be.
A reklámokat külön feltüntetem. Külön feltüntetem, ha saját pénzből vásároltam valamit.

———————————————————————————————————-

Források:

1. Magyar Dermatológiai Társulat
2. Tajti Ildikó azaz Szépségreceptek – Ildinél online Fényvédelem oktatás is elérhető
3. Szépségbróker
4. Caroline Hirons
5. Index cikk –  https://index.hu/tudomany/til/2019/05/01/tevhit_elobarnulas_szolarium_napozas/
6. Melanoma blog 
7. Smartskincare.com

0

Post a Comment